kennisbank-hybride-aandrijflijn-hero-mobiel

Wat is een hybride auto?

Het efficiënt rijden van A naar B

De kenmerken van een hybride (HEV) auto

Tegenwoordig bestaan er diverse aandrijflijnen voor een personenauto of bedrijfswagen. Zo is er tegenwoordig keuze uit bijvoorbeeld hybride, plug-in hybride, volledig elektrisch of zelfs waterstof.

U heeft ongetwijfeld meerdere vragen rondom het rijden in een hybride auto. Bijvoorbeeld hoe werkt een hybride auto? Hoe zuinig is een hybride auto of hoe lang gaat de accu mee van een hybride auto. Alles over hybride rijden leest u hier.

In dit artikel vindt u onder andere de volgende onderwerpen met betrekking tot het hybride rijden:

Wat is een hybride auto?

Een hybride auto – ofwel hybrid electric vehicle (HEV) – is een personenauto of bedrijfswagen waarbij het voertuig zowel een verbrandingsmotor gebruikt als de elektromotor, dit kan zowel gecombineerd als afzonderlijk van elkaar zijn. Bovendien zijn er twee verschillende soorten varianten als het gaat om hybride rijden, namelijk volledig hybride en 'mild' hybride. Beide vormen van hybride rijden hebben zowel overeenkomsten maar ook sterke verschillen.

Volledig hybride (HEV)

Een personenauto of bedrijfswagen met een volledig hybride aandrijflijn is in staat om zowel afzonderlijk gebruik te maken van de brandstofmotor óf helemaal op de elektromotor. Als bestuurder heeft u zelf de controle met één druk op de knop om te switchen van de brandstofmotor naar de elektromotor. De actieradius van dergelijke voertuigen is echter niet bijzonder groot. Gemiddeld genomen kan u met een hybride auto 25 á 35 km rijden. 

Een belangrijk kenmerk van een volledig hybride aangedreven auto is namelijk dat deze niet opgeladen hoeft te worden wat bij een plug-in hybride (PHEV) auto of volledig elektrische auto wel het geval is. De elektriciteit die nodig is om de elektromotor te voorzien van stroom wordt bij deze aandrijving gewonnen uit de energie die normaal gesproken verloren gaat bij het afremmen van de auto.

'Mild' hybride (MHEV)

Waar de volledig hybride auto in staat is om een relatief kleine afstanden volledig elektrisch te is dit bij een 'mild' hybride anders ingeregeld. Een 'mild' hybride auto enkel gebruik van de elektromotor ter ondersteuning van de brandstofmotor wanneer extra vermogen noodzakelijk is, bijvoorbeeld bij het accelereren bij het stoplicht of het inhalen op de snelweg. 

Deze milde vorm van hybride rijden levert daarbij wel degelijk een voordeel op als het gaat om brandstofkosten, in de praktijk zal een voertuig gemiddeld 10% zuiniger zijn ten opzichte van een voertuig die enkel een brandstofmotor heeft. Daarbij geldt voor deze vorm van hybride – net als volledig hybride – dat de auto niet opgeladen hoeft te worden om gebruik te maken van de elektromotor en dat de stroom wordt gegenereerd bij het afremmen van de auto.

Hoe werkt een hybride auto?

De werking van een hybride auto – ongeacht volledig of mild hybride – verschilt in de basis nauwelijks van elkaar. Beide vormen van hybride rijden hebben namelijk naast de gewone verbrandingsmotor een beperkte elektromotor aan boord om de motor naadloos te ondersteunen (mild hybride) of volledig over te nemen (volledig hybride). De elektriciteit voor de elektromotor wordt slim opgewekt doordat er een generator/dynamo op de aandrijfas is gemonteerd die wordt geactiveerd wanneer het voertuig in kwestie afremt. Hierdoor is de auto is staat om de energie die normaal gesproken 'verloren' gaat op een slimme manier om te zetten in elektriciteit die wordt opgeslagen in de accu die op een later gewenst moment ingezet kan worden om de elektromotor te activeren.

Het voordeel hiervan is dat de auto efficiënt gebruik maakt van energie die hoe dan ook vrijkomt waardoor u als bestuurder meer kilometers kan rijden met hetzelfde of minder verbruik.

Wat betekent hybride?

Hybride bij een personenauto of bedrijfswagen betekent dat er gebruik wordt gemaakt van het beste van twee werelden. Namelijk het gemak van een auto op brandstof in combinatie met de efficiëntie van een elektrisch voertuig. Met die reden heeft een hybride auto dan zowel een brandstofmotor als een elektromotor aan boord. Ongeacht of het voertuig een volledig elektrische aandrijving (HEV) of een 'mild' hybride aandrijving (MHEV) heeft wordt de energie die normaal gesproken verloren gaat bij het afremmen van de auto omgezet in elektriciteit die wordt opgeslagen in een 48-volt accu. Deze opgewekte energie wordt op een later moment omgezet om het voertuig te ondersteunen of ingezet om een relatief kleine afstand volledig elektrisch af te leggen.

Hierdoor is een hybride auto niet hetzelfde als een plug-in hybride (PHEV) of een volledig elektrische auto. Een plug-in Hybride of volledig elektrische auto dient u namelijk zelfstandig op te laden door middel van een laadkabel.

Hoe laad een hybride auto op?

Het opladen van een hybride auto – ongeacht volledig of mild hybride – kent geen verschillen hoe dit in zijn werking gaat. Voor beide aandrijflijnen geldt dat de energie die normaal gesproken verloren gaat bij het afremmen van de auto om wordt gezet in elektriciteit die wordt opgeslagen in een 48-volt accu. Deze opgewekte energie wordt op een later moment omgezet om het voertuig te ondersteunen of ingezet om een relatief kleine afstand volledig elektrisch af te leggen.

kennisbank-hybride-aandrijflijn-image-1

Hoe zuinig is een hybride auto?

De zuinigheid en efficiëntie van een hybride auto hangt van belangrijke factoren af zoals de reisduur en de soort wegen waar u gebruik van maakt.

Wanneer u met een hybride auto veel over de snelweg reist zult u niet het maximale rendement behalen. Dat heeft ermee te maken dat een hybride auto op de snelweg minder energie kan omzetten in elektriciteit wat vrijkomt gedurende het remmen. Hierdoor kan de elektromotor tijdens uitgebreide ritten weinig ondersteuning bieden op de brandstofmotor aangezien de 48-volt accu relatief weinig wordt opgeladen tijdens ritten op de snelweg.

Al met al is het gebruik dankzij een hybride ondersteuning hoe dan ook lager dan wanneer u een gewone auto heeft met enkel een brandstofmotor. Afhankelijk van de reisduur en welke wegen u rijdt is het algehele verbruik zo'n 8% tot zo'n 55% lager waarbij de hogere efficiëntie vanzelfsprekend worden behaald in stadsverkeer.

Hoe lang gaat de accu van een hybride auto mee?

Als eigenaar óf als toekomstig eigenaar van een hybride auto bent u uiteraard benieuwd hoe lang een hybride accu mee gaat voordat deze vervangen dient te worden. Dat de vraag naar boven komt drijven is geheel niet onlogisch, het vervangen van een degelijke accu is namelijk een flinke klus waar het kostentechnisch flink in de papieren kan lopen. Het vervangen van een hybride accu in combinatie met de tijd die de monteur nodig heeft om dit te realiseren kan zomaar duizenden euro's kosten.

De gemiddelde opgegeven levensduur van hybride accu's ligt momenteel op zo'n 15 jaar, al betekent dit niet direct dat na die beoogde 15 jaar de accu volledig afgeschreven hoeft te worden. De accu kan nog in uitstekende conditie zijn wanneer u bijvoorbeeld door de jaren heen geen extreme hoeveelheid werk vraagt van de 48-volt accu.

Welke hybride auto's zijn er?

Wensink begrijpt dat u online vele verschillende modellen van verschillende merken bent tegen gekomen die óf een volledig hybride of 'mild' hybride aandrijflijn heeft. Om het voor u eenvoudig en overzichtelijk te maken hebben wij de verschillende vormen van hybride rijden opgesplitst en benoemd per model welke mogelijkheid u heeft.

Assortiment volledig hybride (HEV) voertuigen

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen een volledig hybride auto en mild hybride auto?

Het verschil tussen een volledig hybride auto en een mild hybride auto zit in het feit dat de volledig hybride aandrijflijn (HEV) in staat is om volledig gebruik te maken van de brandstofmotor of volledig van de elektromotor. Waar de volledig hybride auto in staat is om een relatief kleine afstanden volledig elektrisch te is dit bij een 'mild' hybride anders ingeregeld. Een 'mild' hybride auto (MHEV) enkel gebruik van de elektromotor ter ondersteuning van de brandstofmotor wanneer extra vermogen noodzakelijk is, bijvoorbeeld bij het accelereren bij het stoplicht of het inhalen op de snelweg.

Hoe werkt een hybride auto?

De werking van een hybride auto – ongeacht volledig of mild hybride – verschilt in de basis nauwelijks van elkaar. Beide vormen van hybride rijden hebben namelijk naast de reguliere verbrandingsmotor een beperkte elektromotor aan boord om de motor naadloos te ondersteunen (mild hybride) of volledig over te nemen (volledig hybride). De elektriciteit voor de elektromotor wordt slim opgewekt doordat er een generator/dynamo op de aandrijfas is gemonteerd die wordt geactiveerd wanneer het voertuig in kwestie afremt. Hierdoor is de auto is staat om de energie die normaal gesproken 'verloren' gaat op een slimme wijze om te zetten in elektriciteit die wordt opgeslagen in de accu die op een later gewenst moment ingezet kan worden om de elektromotor te activeren.

Hoe zuinig is een hybride auto?

De zuinigheid en efficiëntie van een hybride auto hangt van belangrijke factoren af zoals de reisduur en de soort wegen waar u gebruik van maakt. Wanneer u met een hybride auto veel over de snelweg reist zal u niet het het maximale rendement behalen. Dat heeft ermee te maken dat een hybride auto op de snelweg minder energie kan omzetten in elektriciteit wat vrijkomt gedurende het remmen.

Afhankelijk van de reisduur en welke wegen u rijdt is het algehele verbruik zo'n 8% tot zo'n 55% lager waarbij de hogere efficiëntie vanzelfsprekend worden behaald in stadsverkeer.