bijtelling-auto-header-mobiel

Bijtelling

Bijtelling: een belangrijke factor

De term bijtelling komt u ongetwijfeld vaak tegen zodra u een auto van de zaak rijdt. Misschien weet u in grote lijnen wat het inhoudt, maar zodra de percentages, CO₂-uitstoot en cataloguswaarden om de hoek komen kijken, wordt het snel complex. Zeker nu de regels regelmatig veranderen, is het prettig om een helder overzicht te hebben. In dit artikel zetten we de regels voor de bijtelling privégebruik auto vanaf 2025 overzichtelijk voor u op een rij. Zodat u precies weet waar u aan toe bent: of u nu ondernemer bent, werknemer met een leaseauto of simpelweg nieuwsgierig.

In dit artikel vindt u antwoord op de volgende vragen:

  1. Wat bijtelling is
  2. Wanneer u bijtelling moet betalen
  3. Bijtelling in vogelvlucht: 2025 versus 2026
  4. Hoe u uw bijtelling berekent

Wat is bijtelling?

Rijdt u in een auto die eigendom is van uw werkgever of van uw onderneming, en gebruikt u die ook privé? Dan ziet de Belastingdienst dat privégebruik als een vorm van inkomen. Om dat te belasten, wordt er een bedrag bij uw loon of winst geteld: de bijtelling.

De gedachte is simpel: privégebruik van een zakelijke auto levert u een voordeel op. U hoeft immers geen eigen auto aan te schaffen of zelf brandstof te betalen. De fiscus wil dat voordeel verrekenen met belasting.

Een belangrijk detail: u betaalt alleen bijtelling als u méér dan 500 kilometer per jaar privé rijdt met de auto. Kunt u aantonen (met een sluitende rittenadministratie) dat u daaronder blijft? Dan hoeft u geen bijtelling te betalen.

Wanneer moet ik bijtelling betalen?

U betaalt bijtelling zodra u uw zakelijke auto ook privé gebruikt. Het maakt daarbij niet uit of u de auto bezit via uw onderneming of dat u deze van uw werkgever rijdt: privégebruik wordt door de Belastingdienst gezien als een vorm van inkomen.

  • De belangrijkste grens die u moet onthouden is 500 kilometer per jaar.
  • Komt u boven die grens uit? Dan bent u verplicht bijtelling te betalen.

Blijft u eronder en kunt u dit aantonen met een sluitende rittenregistratie? Dan hoeft u géén bijtelling te betalen.

Let op: de Belastingdienst is hier streng in. Een onnauwkeurige administratie of ontbrekende ritten kunnen er alsnog voor zorgen dat u bijtelling moet afdragen. Het is dus belangrijk om goed bij te houden hoeveel privékilometers u maakt en dit correct vast te leggen.

Bijtelling in vogelvlucht: 2025 versus 2026

Om het overzicht te bewaren, zetten we de belangrijkste verschillen naast elkaar:

JaarElektrische auto’sFossiele brandstofauto’s
202517% over eerste € 30.000, daarna 22%22% over de gehele catalogusprijs
202622% over de gehele catalogusprijs22% over de gehele catalogusprijs

In 2025 is er dus nog een voordeel voor elektrische auto’s, maar vanaf 2026 betaalt u hetzelfde percentage als voor brandstofauto’s.

Hoe bereken ik mijn bijtelling?

De bijtelling wordt berekend als een percentage van de cataloguswaarde van de auto. Dat is de nieuwprijs inclusief btw en bpm, maar exclusief eventuele kortingen of acties. Het percentage dat u betaalt, hangt af van het type auto en de CO₂-uitstoot.

  • Auto’s met fossiele brandstof (benzine, diesel, hybride met uitstoot): altijd 22% bijtelling over de volledige cataloguswaarde.
  • Volledig elektrische auto’s (nulemissie): in 2025 geldt een verlaagd tarief van 17%, maar alleen tot een cataloguswaarde van € 30.000. Voor het deel boven die grens betaalt u 22%.
  • Auto’s op waterstof of met geïntegreerde zonnecellen (≥1 kWp, geen loodaccu): altijd 17% bijtelling, ongeacht de cataloguswaarde.
Rekenvoorbeeld 1: brandstofauto

Stel, u rijdt een benzineauto met een cataloguswaarde van € 40.000,-.

  • Voor brandstofauto’s geldt in 2025 standaard het tarief van 22%.
  • 22% van € 40.000 = € 8.800,-.

Dat betekent dat er jaarlijks € 8.800,- bij uw inkomen wordt opgeteld. Afhankelijk van uw belastingschijf betaalt u hierover belasting. Zit u bijvoorbeeld in het 37%-tarief, dan kost deze bijtelling u netto ongeveer € 3.256,- per jaar (oftewel zo’n € 271 per maand).

Voorbeeld 2: elektrische auto

Neem een elektrische auto van € 45.000. Hier geldt de regel van 17% tot € 30.000, en 22% over het bedrag daarboven. Dat ziet er zo uit:

  • Over de eerste € 30.000,- betaalt u 17% = € 5.100,-
  • Over de overige € 15.000,- betaalt u 22% = € 3.300,-
    Samen komt dat uit op € 8.400,- per jaar.

Ook hier hangt de netto belastingdruk af van uw belastingschijf. Zit u wederom in het 37%-tarief, dan betaalt u over deze € 8.400,- bijtelling ongeveer € 3.108,- per jaar (ongeveer € 259 per maand).

Veelgestelde vragen

Wat is bijtelling?

Bijtelling is een bedrag dat u moet optellen bij uw inkomen als u privé meer dan 500 kilometer per jaar rijdt in een auto van de zaak. De Belastingdienst ziet dit als een vorm van loon in natura. De hoogte van de bijtelling hangt af van de cataloguswaarde van de auto en het bijtellingspercentage. In 2025 zijn er twee percentages: 17% en 22%.

Hoe zit het met elektrische auto's en bijtelling?

In 2025 betaalt u voor elektrische auto’s 17% bijtelling tot €30.000 cataloguswaarde. Over het meerdere geldt 22%. Alleen auto’s op waterstof en auto’s met geïntegreerde zonnecellen van minimaal 1 kWp (zonder loodaccu) vallen volledig in het 17%-tarief. Let op: vanaf 1 januari 2026 verdwijnt dit voordeel en geldt voor alle nieuwe auto’s 22% bijtelling.

Hoe bereken ik mijn bijtelling?

De berekening is eenvoudig: u neemt de cataloguswaarde van de auto en vermenigvuldigt dit met het bijtellingspercentage dat voor uw auto geldt.

Voorbeeld: een elektrische auto met een cataloguswaarde van € 40.000 (eerste toelating 2025).

  • Over de eerste € 30.000 betaalt u 17% = € 5.100 per jaar.
  • Over de resterende € 10.000 betaalt u 22% = € 2.200 per jaar.
  • Totale bijtelling: € 7.300 per jaar (ongeveer € 608 per maand).
Wanneer moet ik bijtelling betalen als zpp'er?

Ook als zzp’er of ondernemer krijgt u met bijtelling te maken zodra u uw zakelijke auto meer dan 500 kilometer per jaar privé gebruikt. De auto valt dan onder uw ondernemingsvermogen en de bijtelling wordt bij uw winst opgeteld. Blijft u onder de 500 kilometer en kunt u dit aantonen met een sluitende rittenregistratie, dan hoeft u geen bijtelling te betalen.