korting-op-motorrijtuigenbelasting-hero-mobiel

Korting op motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s: wat verandert er tot 2030?

Korting op motorrijtuigenbelasting

Wat verandert er voor de wegenbelasting op elektrische auto’s tot 2030?

Rijdt u elektrisch of overweegt u de overstap? Dan is het goed om te weten hoe het zit met de motorrijtuigenbelasting. Tot en met 2029 profiteert u namelijk van een stevige korting op de wegenbelasting voor elektrische en Plug-In Hybride (PHEV) personenauto’s. Daarna verandert er het een en ander. Hoe lang blijft die korting nog gelden? En geldt de regeling ook voor waterstofauto’s of plug-in hybrides? In dit artikel leest u alles over de belastingvoordelen bij uitstootvrije auto's nu én in de komende jaren.

U vindt hier antwoord op vragen als:

Blijf ik korting houden op de wegenbelasting voor elektrische auto’s?

Vanaf 2025 verandert er iets in de portemonnee van wie elektrisch rijdt. De motorrijtuigenbelasting (MRB), ook wel wegenbelasting, gaat namelijk stap voor stap omhoog voor uitstootvrije personenauto’s. Goed nieuws: u blijft tot en met 2029 profiteren van korting. Minder goed nieuws: vanaf 2030 is die korting verleden tijd.

De overheid wil dat meer mensen kiezen voor een auto die geen schadelijke stoffen uitstoot. Denk aan volledig elektrische auto’s en voertuigen op waterstof. Omdat die auto’s vaak zwaarder zijn (door de accu), zou de wegenbelasting zonder korting behoorlijk kunnen oplopen. Om dat te compenseren én om uitstootvrij rijden aantrekkelijker te maken, betaalt u tot eind 2029 minder MRB dan iemand met een benzine- of dieselauto.

Wat verandert er tussen 2025 en 2030?

De belastingvoordelen voor elektrische personenauto’s worden in stappen afgebouwd. Hieronder ziet u per jaar wat u kunt verwachten.

Vanaf 1 januari 2025
Koopt of rijdt u een elektrische personenauto of waterstofauto? Dan krijgt u 75% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt voor zowel nieuwe als gebruikte auto’s.

Ook voor andere voertuigen zijn er nog voordelen:

  • Elektrische bestelbussen krijgen ook 75% korting.
  • Plug-in hybrides profiteren van een 25% korting op de wegenbelasting.

Vanaf 1 januari 2026
De belastingkorting voor volledig uitstootvrije personenauto’s wordt flink teruggeschroefd: u betaalt dan nog maar 25% minder dan het reguliere tarief.

Let op: Voor elektrische bestelbussen en plug-in hybrides verdwijnt de korting helemaal. U betaalt dan het volledige tarief.

Vanaf 1 januari 2030
De korting vervalt volledig. Vanaf dit moment betaalt u voor uw elektrische personenauto dezelfde volledige motorrijtuigenbelasting als voor een vergelijkbare brandstofauto.

Hoeveel belasting betaal ik dan precies komende jaren?

Dat hangt af van een paar dingen: het gewicht van uw auto, het type aandrijving en de provincie waarin u woont. De motorrijtuigenbelasting in Nederland wordt namelijk per kilo berekend, en elke provincie hanteert eigen tarieven.

Elektrische auto's zijn over het algemeen zwaarder dan benzineauto's, vooral door het accupakket. En hoe zwaarder de auto, hoe hoger het bedrag dat u betaalt. Zonder belastingkorting zouden elektrische auto's dus flink duurder zijn in de maandlasten. Die korting maakt het verschil.

Een rekenvoorbeeld:
Stel, u rijdt in een elektrische SUV van ongeveer 2.100 kilo. Zonder korting betaalt u in uw provincie gemiddeld € 108,- per maand aan motorrijtuigenbelasting.

  • In 2025 geldt nog een korting van 75 procent. U betaalt dan dus maar een kwart van dat bedrag, ongeveer € 27,- per maand.
  • Van 2026 tot en met 2029 wordt de korting teruggebracht naar 25 procent. Uw maandlast stijgt dan naar ongeveer € 81,-.
  • In 2030 vervalt de korting helemaal. U betaalt dan het volledige tarief van € 108,- per maand.

Waarom bouwt de overheid de korting af terwijl elektrisch rijden wordt gestimuleerd?

De overheid heeft de afgelopen jaren belastingkorting ingezet als stimulans om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken. Nu steeds meer mensen de overstap hebben gemaakt, vindt het kabinet dat die financiële steun langzaam kan worden afgebouwd. Tegelijkertijd blijft de overheid andere manieren inzetten om uitstootvrij rijden te stimuleren, zoals subsidieregelingen en investeringen in laadinfrastructuur. De afbouw van de korting is ook bedoeld om de belastingdruk eerlijker te verdelen, nu elektrisch rijden minder exclusief is geworden.

Kunnen deze regels nog veranderen door verkiezingen of nieuw beleid?

Ja, belastingmaatregelen zijn onderdeel van overheidsbeleid en kunnen dus altijd veranderen. De genoemde plannen zijn gebaseerd op het huidige wetsvoorstel en beleid, maar nieuwe politieke keuzes kunnen invloed hebben op de motorrijtuigenbelasting. Bijvoorbeeld als een volgend kabinet besluit om het afbouwtempo te wijzigen of de korting juist langer in stand te houden. Het is daarom verstandig om actuele ontwikkelingen in de gaten te houden via overheidswebsites zoals rijksoverheid.nl of rvo.nl.