kennisbank-plug-in-hybride-aandrijflijn-hero-mobiel

Wat is een plug-in hybride auto?

Het efficiënt rijden van A naar B

De kenmerken van een plug-in hybride (PHEV) auto

Elektrisch rijden is populairder dan ooit tevoren, maar wellicht bent u nog niet toe om de stap te maken naar een volledig elektrische auto. Er zijn diverse oplossingen waarin het beste van 2 werelden naar voren komt, de efficiëntste oplossing is een personenauto of bedrijfswagen met een Plug-In Hybride aandrijflijn.

U heeft ongetwijfeld meerdere vragen rondom het rijden in een plug-in hybride auto. Bijvoorbeeld hoe werkt een plug-in hybride auto? Hoe zuinig is een plug-in hybride auto of hoe lang gaat de accu mee van een plug-in hybride auto. Alles over plug-in hybride rijden leest u hier.

In dit artikel vindt u onder andere de volgende onderwerpen met betrekking tot het plug-in hybrides:

  1. Wat is een plug-in hybride auto?
  2. Hoe werkt een plug-in hybride auto?
  3. Hoe laadt een plug-in hybride auto op?
  4. Hoe zuinig is een plug-in hybride auto?
  5. Hoe lang gaat de accu van een plug-in hybride auto mee?
  6. Krijg je voordeel op de wegenbelasting bij een plug-in hybride auto?
  7. Welke plug-in hybride auto's zijn er?

Wat is een plug-in hybride auto en wat betekent plug-in hybride?

Een plug-in hybride auto – ook wel bekend PHEV – is een personenauto of bedrijfswagen dat een benzine- of dieselmotor combineert met een elektromotor en een lithium-ion batterij die opgeladen kan worden door middel van een stekker. Dit is tegelijk ook het grote verschil tussen een plug-in hybride auto en een 'reguliere' hybride auto waarbij de laatstgenoemde alleen wordt opgeladen door energie die vrijkomt tijdens het afremmen van de auto.

Daarbij kent de plug-in hybride 2 verschillende rijmodi, namelijk het volledig elektrisch rijden of het hybride rijden waarbij zowel elektriciteit als benzine/diesel worden gebruikt. Afhankelijk van het merk of model kunnen sommige PHEV's tot wel 120 kilometer (WLTP) volledig elektrisch rijden, hierdoor wordt tot wel 30 á 60% minder brandstof verbruikt.

Hoe werkt een plug-in hybride auto?

In de meest optimale situatie rijdt het voertuig volledig op elektriciteit totdat de batterij bijna leeg is waarnaar de benzine- of dieselmotor zijn werking gaat doen om de reis te vervolgen. Om gebruik te maken van de volledig elektrische rijervaring moet de lithium-ionbatterij opgeladen worden om de elektromotor aan te drijven, dit zal gedaan moeten worden door middel van een stekker in het stopcontact of een laadpaal zoals dit ook in zijn werking gaat bij een volledig elektrische auto.

Hoe laadt een plug-in hybride auto op?

Gebruikelijk is het zo dat eigenaren die in het bezit zijn van een plug-in hybride 's avonds hun auto een de lader leggen via een stopcontact of gewone publieke laadpaal (AC) zodat hun auto de hele nacht de tijd heeft om bij te laden. Hierdoor is er te allen tijde een volle accu beschikbaar waarmee de meeste korte ritten volledig elektrisch afgelegd kunnen worden.

Voor enkele recente modellen is het ook mogelijk om gebruik te maken van gelijkstroom van een snellader (DC), dit kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer de accu op is en u onderweg toch gebruik wil maken van de elektromotor.

kennisbank-plugin-hybride-aandrijflijn-image-1

Hoe zuinig is een plug-in hybride auto?

Aangezien een plug-in hybride zowel volledig elektrisch kan rijden als met de ondersteuning van de benzine- of dieselmotor hangt de zuinigheid nauw samen met verschillende factoren. De factoren die de efficiëntie bepalen zijn het aantal kilometers die u per dag aflegt, actieradius van het model en/of de accu op dagelijkse basis wordt opgeladen.

Om zo goed mogelijk gebruik te maken is het wenselijk om bij het eerste gebruik met een volledig volle accu te beginnen waarmee u de accu volledig gebruikt om de kilometers elektrisch af te leggen. Op deze manier hoeft u bijna tot geen aanspraak te maken op de benzine of diesel van de brandstofmotor, op papier leidt dit tot een verbruik van gemiddeld 1 op 50.

Hoe lang gaat de accu van een plug-in hybride auto mee?

Hoewel de opgegeven levensduur van een accu vaak langer is dan de levensduur van het voertuig in kwestie bent u als eigenaar of als toekomstig eigenaar benieuwd hoe lang een accu mee gaat voordat deze vervangen dient te worden. Dat de vraag naar boven komt drijven is geheel niet onlogisch, het vervangen van een degelijke accu is namelijk een flinke klus waar het kostentechnisch flink in de papieren kan lopen. Het vervangen van een plug-hybride accu in combinatie met de tijd die de monteur nodig heeft om dit te realiseren kan zomaar duizenden euro's kosten.

De gemiddelde opgegeven levensduur van plug-in hybride accu's ligt momenteel op zo'n maximaal 20 jaar en/of 200,000 kilometer, al betekent dit niet direct dat na die beoogde 20 jaar en/of 200,000 kilometer de accu volledig afgeschreven hoeft te worden. De accu kan nog in uitstekende conditie zijn wanneer u bijvoorbeeld door de jaren heen geen extreme hoeveelheid werk vraagt van de accu.

Krijg je voordeel op de wegenbelasting bij een plug-in hybride auto?

Omdat de overheid op vele duurzame thema's – waaronder duurzame mobiliteit – mensen wil stimuleren om over te gaan op duurzamere alternatieven geldt er ook een voordeel op wegenbelasting bij plug-in hybride auto's. Als eigenaar van een plug-in hybride auto stoot je minder CO2 uit ten opzichte van een 'reguliere' verbrandingsmotor. Met die reden hebben eigenaren van een PHEV tot en met 2024 recht op 50% korting op de motorrijtuigenbelasting, wel geldt dit enkel voor voertuigen die een maximale uitstoot hebben van 50 gram CO2 per kilometer.

Welke plug-in hybride auto's zijn er?

Wensink begrijpt dat u online vele verschillende modellen van verschillende merken bent tegen gekomen die óf een volledig hybride (HEV) of 'mild' hybride (MHEV) aandrijflijn heeft. Om het voor u eenvoudig en overzichtelijk te maken bij het kopen van een PHEV hebben wij de verschillende vormen van plug-in hybride rijden benoemd per model welke mogelijkheid u heeft. Daarbij is er keuze van een kleine en compacte plug-in hybride tot een ruime SUV die voorzien is van plug-in hybride techniek.

Benieuwd naar de actuele aanbod hybride auto's?

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen een hybride auto en een plug-in hybride auto?

Zowel een hybride (HEV) als een plug-in hybride auto (PHEV) zijn beide in staat om  zowel afzonderlijk gebruik te maken van de brandstofmotor óf helemaal op de elektromotor. Afgezonderd van de mild hybride (MHEV) waarbij enkel de motor wordt ondersteund wanneer extra vermogen gewenst is zoals bij het accelereren.

Het grote verschil van een plug-in hybride ten opzichte van een hybride auto is dat de PHEV  wel zelfstandig opgeladen moet worden door middel van een stekker aan het stopcontact of publieke laadpaal. Dat terwijl dit bij hybride voertuigen niet het geval is, hier wordt stroom opgewekt uit de energie die normaal gesproken verloren gaat bij het afremmen van de auto.

Hoe werkt een plug-in hybride auto?

In de meest optimale situatie rijdt het voertuig volledig op elektriciteit totdat de batterij bijna leeg is waarnaar de benzine- of dieselmotor zijn werking gaat doen om de reis te vervolgen. Om gebruik te maken van de volledig elektrische rijervaring moet de lithium-ion batterij opgeladen worden om de elektromotor aan te drijven, dit zal gedaan moeten worden door middel van een een stekker in het stopcontact of een laadpaal zoals dit ook in zijn werking gaat bij een volledig elektrische auto.

Hoe zuinig is een plug-in hybride auto?

Aangezien een plug-in hybride zowel volledig elektrisch kan rijden als met de ondersteuning van de benzine- of dieselmotor hangt de zuinigheid nauw samen met verschillende factoren. De factoren die de efficiëntie bepalen zijn het aantal kilometers die u per dag aflegt, actieradius van het model en of de accu op dagelijkse basis wordt opgeladen.

Om zo optimaal mogelijk gebruik te maken is het wenselijk om bij het eerste gebruik met een volledig volle accu te beginnen waarmee u de accu volledig gebruikt om de kilometers elektrisch af te leggen. Op deze wijze hoeft u vrijwel tot geen aanspraak te maken op de benzine of diesel van de brandstofmotor, op papier leidt dit tot een verbruik van gemiddeld 1 op 50.