waar-aan-denken-elektrisch-rijden-hero

Waar moet ik aan denken bij elektrisch rijden?

Waar moet ik aan denken bij elektrisch rijden?

Wanneer u voor het eerst een nieuwe of gebruikte elektrische personenauto of bedrijfswagen aanschaft zijn er aantal zaken anders geregeld ten opzichte van een 'reguliere' auto op brandstof. Wij helpen u graag aangenaam op weg om te zorgen dat u geen belangrijke zaken mist.

In dit artikel vindt u onder andere de volgende belangrijke aspecten:

  1. Soorten elektrische voertuigen
  2. Het opladen van een elektrische auto en de kosten
  3. Laadpas om u auto op te laden;
  4. Eigen laadpaal of laadoplossing aan huis;
  5. Actieradius van een elektrisch voertuig;
  6. Aanspraak maken op subsidie.

Aanbod elektrische personenwagens

Aanbod elektrische bedrijfswagens

Bekijk onze laadoplossingen

Welke soorten elektrische voertuigen zijn er?

Er zijn verschillende elektrische voertuigen te onderscheiden. Elektrische auto’s zijn auto’s met een volledige elektrische motor. Toch zijn er verschillen aan te wijzen. Er zijn natuurlijk verschillende auto’s die niet volledig elektrisch zijn, maar wel beschikken over een zogenoemde elektromotor.

Hybride (HEV)

Een hybride auto heeft een fossiele brandstofmotor en één of meer elektromotoren. Deze motoren worden automatisch weer opgeladen met de energie die vrij komt tijdens het afremmen. De actieradius van dergelijke voertuigen is niet bijzonder groot. Gemiddeld genomen kan u met een hybride auto 25-35 km rijden. 

Plug-in Hybride (PHEV)

Een plug-in Hybride auto heeft als het ware twee motoren. Een gewone verbrandingsmotor en een elektrische aandrijfmotor. De naam zegt het al; maar deze voertuigen zijn ook daadwerkelijk op te laden met een stekkeraansluiting. Gemiddeld genomen kan u met een Plug-in Hybride tot 40-50 km rijden. 

Volledig elektrisch (EV)

Een volledig elektrische auto heeft maar één aandrijving en dat is een volledig elektrische motor. Deze worden volledig aan de stekker opgeladen en zijn dus ook schoner en stiller dan verbrandingsmotoren en de hybride varianten. 

Waterstof

Wat veel mensen niet weten is dat Waterstof ook een vorm is van elektrisch rijden. Een brandstofcel zet waterstof om naar elektrische energie. Deze energie wordt dan gebruikt om de motor aan te drijven. De enige uitstoot daarvan is waterdamp.

Het opladen van een elektrische auto en de kosten

Om uw eigen nieuwe of gebruikte elektrische personenauto of bedrijfswagen op te laden heeft u een 3-tal verschillende keuzes om dit te doen namelijk via een thuislaadpunt, publieke laadpaal of een snellader. Elke methode heeft zijn eigen voor- en nadelen.

Thuislaadpunt

De meest voordelige methode om een elektrisch voertuig op te laden is door middel van een eigen laadpaal aan huis of via het stopcontact. Dit is gelijktijdig wel de langzaamste manier om uw voertuig op te laden, al is het voordeel dat u iedere dag met een volle accu van huis kan vertrekken.

De kosten die u maakt per kilowattuur zijn volledig afhankelijk van het contract wat u met uw energieleverancier heeft afgesproken is afgesproken. In de meeste gevallen ligt dit omgerekend op circa € 0,05 per kilometer.

Publieke oplaadpunten

De laadpalen die u meest tegenkomt op de openbare wegen zijn de publieke laadpalen. Doorgaans zijn deze logischerwijs iets duurder dan een thuislaadpunt, dit heeft er alles mee te maken dat de kosten voor aanleg en onderhoud door worden berekend aan de eindgebruiker.

De kosten kunnen enorm variëren tussen de diverse aanbieders, maar omgerekend komt dit in de meeste gevallen neer op gemiddeld € 0,08 per kilometer.

Snelladen

Wie zijn elektrische voertuig snel wil opladen tijdens een lange rit maar niet lang hiervoor wil wachtten zijn de snelladers de juiste keuze voor u. Zo kan de Kia EV6 in slechts 18 minuten opgeladen worden van 10% tot 80%1. Wel is het zo dat dit de duurste methode is om uw auto te voorzien van een volle accu, daarom wordt dit ook wel gezien als een 'noodoplossing' die in regulier gebruik niet vaak gebruikt zal worden.

De kosten die u omgerekend u maakt door uw voertuig op te laden aan een snellaadpunt liggen gemiddeld op € 0,12 per kilometer.

Laadpas om u auto op te laden

In tegenstelling tot auto’s die op brandstof rijden is het niet mogelijk om uw elektrische auto op te laden door middel van uw pinpas. Om gebruik te maken van publieke oplaadpunten, snel-laadpalen of een thuislaadpunt heeft u hiervoor een speciale laadpas nodig welke gekoppeld is aan uw bankrekening, bijvoorbeeld de Wensink Laadpas. Met deze laadpas verkrijgt u toegang tot de verschillende soorten laadpalen waarmee u uw laadsessie kunt starten.

Goed voor u om te weten is dat de tarieven van een laadpaal mogelijk kunnen verschillen afhankelijk van het welke laadpas u gebruikt. Zo kan de ene laadpas een ander tarief in rekening brengen dan de andere laadpas. 

wensink-laadpas
Laadpas in het buitenland

Wanneer u met uw elektrische auto naar het buitenland gaat voor bijvoorbeeld een vakantie heeft u in de meeste gevallen toegang tot de meeste laadpalen. Wel kan het voorkomen dat uw laadpas niet door alle laadstations worden geaccepteerd, deze dekking is volledig afhankelijk van welke afspraken de specifieke provider heeft gemaakt met de verschillende buitenlandse partijen. Hierdoor is het raadzaam om bij langere ritten in het buitenland uw route zorgvuldig te plannen – via bijvoorbeeld de app ABRP: A Better Routeplanner – zodat u niet met verrassingen komt te staan óf om een lokale laadpas in het specifieke land aan te vragen.

Wensink verzorgt ook uw laadpas, wel zo aangenaam

Eigen laadpaal of laadoplossing aan huis

Wanneer u een elektrische auto aanschaft is het goede overweging om te maken om een eigen laadpaal aan of bij uw huis te installeren, dit is zeker aantrekkelijk wanneer u uw voertuig op een eigen terrein parkeert. Om deze laadoplossing aan of bij uw huis te installeren vergt dit een eenmalige investering. Deze investering laat zich vrij snel terug betalen aangezien u tegen uw eigen energietarief uw auto kan opladen, wat vaak de helft goedkoper kan zijn ten opzichte van een publieke laadpaal. Wensink kan voor u bijvoorbeeld een Wallbox Pulsar of een Wallbox Alfen Pro Line voor u op locatie installeren.

Geen ruimte aan uw huis voor een eigen laadpaal?
Indien u niet in de mogelijkheid bent om een laadpaal aan uw huis te plaatsen vanwege ruimte kan u in vrijwel de meeste gemeentes een laadpaal voor een openbare locatie in de buurt van uw huis aanvragen.

Wensink verzorgt ook uw laadvoorziening voor thuis

Actieradius van een elektrisch voertuig

Als het gaat om elektrische auto’s dan gaat staat nog altijd nauw verbonden met de actieradius die een voertuig heeft welke enorm kunnen verschillen afhankelijk van het merk en de uitvoering. Voor wie dagelijks relatief korte afstanden voor woon-werkverkeer aflegt zal de actieradius minder vaak een belangrijk thema zijn dan iemand wie wekelijks grotere afstanden aflegt. Met de ruim 80.000 laadpalen die Nederland telt hoeft u zich binnen Nederland in ieder geval niet druk te maken dat u met een lege accu komt te staan.

Wanneer het rijbereik van een elektrisch voertuig een belangrijk thema voor u is moet u rekening houden met de opgegeven WLTP-range. Deze WLTP-range schetst een zo goed mogelijk beeld van de actieradius welke behaald kan worden. Echter, het rijbereik welke in de praktijk behaald kan worden valt in de meeste gevallen lager uit vanwege onder andere factoren zoals de verkeerssituatie, bandenspanning, topsnelheid en de buitentemperatuur. Een rijbereik welke als realistisch gehanteerd kan worden is circa 70% van de opgegeven WLTP-range.

Weersomstandigheden

Kou en vorst zijn wellicht de belangrijkste factoren die de actieradius van een elektrisch voertuig verlagen. Hierdoor is het gebruikelijk dat u tot wel 30% minder actieradius beschikt – ondanks een volledig opgeladen accu – in de koude wintermaanden ten opzichte van de warme zomermaanden. 

Goed om te weten dat dit dankzij een (optionele) warmtepomp te voorkomen is. De warmtepomp zorgt er namelijk voor dat de buitenlucht in combinatie met de restwarmte van de accu gebruikt wordt om het voertuig en de accu op temperatuur te houden. Zo wordt de accu minder belast waardoor dit niet ten koste gaat van het aantal kilometers die u kunt rijden. Hierdoor wordt de accu minder belast. Hierdoor is een warmtepomp te allen tijde een verstandig idee om het gehele jaar zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van een elektrisch voertuig.

Aanspraak maken op subsidie

De Nederlandse overheid is op diverse manieren bezig om het elektrisch rijden te stimuleren. Wanneer u een nieuwe of gebruikte elektrische personenauto of bedrijfswagen particulier of zakelijk aanschaft maakt u in de meeste gevallen aanspraak op een subsidie.

De subsidies waar u voor in aanmerking kan komen zijn als volgt:

  • Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP);
    Jaarlijks tot en met 2024 wordt er een budget vrijgesteld voor particulieren die een nieuwe of gebruikte elektrische auto aanschaffen. Dit voordeel kan oplopen tot een bedrag van € 2.950 bij een nieuwe elektrische personenauto.
  • Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA);
    Ook voor zakelijke rijders wordt er jaarlijks tot en met 2025 een budget vrijgesteld waarmee u tot 12% van de netto catalogusprijs van de elektrische bedrijfsauto als subsidie kan ontvangen.
  • Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil);
    Voor ondernemers die een elektrisch voertuig gaan aanschaffen en dus investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen (en technieken) is het mogelijk om middels de milieu-investeringsaftrek (MIA) uw fiscale winst te verlagen. Deze aftrek kan oplopen tot 45% van het investeringsbedrag die in mindering gebracht kan worden op de fiscale winst van uw onderneming.
  • Subsidieregeling energiebesparing eigen huis (SEEH);
    Tot en met 30 september 2023 komen Verenigingen van Eigenaars (VVE's), woonverenigingen en wooncoöperaties met een eigen parkeergelegenheid in aanmerking om subsidie aan te vragen  voor de advieskosten die worden gemaakt bij het aanleggen 1 of meer oplaadpunten.
  • Lokale subsidies.
    Naast de landelijke subsidie die de overheid verstrekt om u de overstap te laten maken naar elektrisch rijden geven veel regio en provincies diverse voordelen om u te stimuleren. Zo kunt u in de meeste regio's een gratis laadpaal aanvragen in de openbare ruimte.

 

Meer weten wat de subsidies voor u kunnen betekenen?

Veelgestelde vragen?

Hoe ver kan ik rijden met een elektrisch voertuig?

De actieradius hangt van heel veel verschillende factoren af. Denk aan het soort elektrisch voertuig, rijstijl, weersomstandigheden en of u energievreters in de auto gebruikt. Zoals verwarming en airconditioning. 

Is elektrisch rijden écht beter voor het milieu?

Een kritische maar lastige vraag waar eigenlijk geen zwart-wit antwoord op te geven is. Feit is dat een elektrisch voertuig geen uitlaat heeft waar stoffen worden uitgestoten. Klimaatneutraal is een elektrische auto niet, maar wel blijkt uit diverse studies dat een elektrisch voertuig in zijn gehele levenscycli schoner is dan een traditionele auto met verbrandingsmotor.

Is het zo dat een elektrisch voertuig minder onderhoud nodig heeft?

Het blijft een gegeven dat zowel elektrische voertuigen als traditionele auto’s regelmatig onderhoud nodig hebben om veilig en zorgeloos onderweg te zijn. Het klopt dat een elektrisch voertuig veel minder onderdelen heeft en dus ook minder onderhoud nodig heeft. 
 

Op welke manieren kan ik een elektrisch voertuig aanschaffen?

Een elektrisch voertuig kunt u aanschaffen hoe u wilt. Hierin zijn er geen verschillen met traditionele auto’s. Wensink adviseert u graag welke wijze van mobiliteit bij u past. Kopen, leasen of financieren, dit hoort allemaal  bij de mogelijkheden. Wel kunt u bij elektrische voertuigen in aanmerking komen voor extra subsidies.

1 Snellaadvermogen beperkt door het voertuig. Laadtijden zijn op basis van een CCS (175 kW DC) laadpunt.