Wij zijn Wensink
Achter de schermen bij Ford Zwolle:
Charlie’s Angels van Wensink Ford Zwolle
Bij Wensink Ford in Zwolle worden klanten ontvangen door een betrokken en deskundig vrouwenteam aan de servicebalie! Een bijzonder gezicht, want een volledig vrouwelijk serviceteam zie je niet vaak in de autobranche. Claudia Visser-Roke, Manon van de Belt en Sanne Tjepkema vertellen over hun werk, hun samenwerking en hun ervaringen als vrouwen in de automotive.
Even voorstellen
Claudia Visser-Roke (40) woont in Zwolle, is getrouwd en moeder van twee kinderen. Ze werkt sinds april 2020 bij Wensink en begon haar loopbaan bij het Wensink Contact Center, waar ze afspraken inplande en klanten telefonisch te woord stond. Inmiddels is ze assistent servicemanager, een functie die volgens haar perfect past.
Ook Manon van de Belt (32) woont in Zwolle. Ze startte in 2021 bij het Wensink Contact Center en groeide intern door naar serviceadviseur. De dynamiek van de werkplaats, het schakelen tussen klanten en collega’s en het zoeken naar oplossingen maken dat ze elke dag met plezier naar haar werk gaat.
Sanne Tjepkema (26) uit Meppel is het nieuwste teamlid. Ze startte in juli 2024 in de werkplaats en ontdekte daar al snel hoe het er praktisch aan toeging. Toch voelde ze zich het meest op haar plek achter de balie, waar ze nu vol energie en enthousiasme haar toekomst opbouwt.
“We zijn heel verschillend, maar daardoor vullen we elkaar goed aan,” zegt Claudia. “Iedereen weet wat ze aan elkaar heeft. Als het druk is, springen we moeiteloos bij.”
Een dag vol dynamiek
De dames lachen wanneer ze gevraagd worden hoe een typische werkdag eruitziet. “Chaos!” klinkt het eensgezind. Toch zit er structuur in de hectiek. De dag begint met een kop koffie en de werkvoorbereiding voor de komende dagen. Claudia houdt zich vooral bezig met back office werkzaamheden terwijl Sanne en Manon aan de balie staan om klanten te adviseren. Naast de administratieve taken steken ze ook letterlijk hun handen uit de mouwen: ruitenwissers vervangen, lampen checken of bandenspanning controleren om de monteurs te ondersteunen.
Vrouwelijke kracht in de automotive
Een volledig vrouwelijk serviceteam is in de autobranche nog steeds bijzonder. Toch zien de drie dit juist als hun kracht. “Sommige klanten kijken in het begin wat verbaasd", vertelt Manon. “Ze vragen soms letterlijk: ‘Weet je er wel wat van?’ Maar als ze merken dat we er echt verstand van hebben, is dat wantrouwen meteen weg.”
De reacties zijn overwegend positief. “Vooral vrouwelijke klanten vinden het juist leuk en stoer dat ze hier alleen vrouwen aan de balie zien,” zegt Claudia. Toch brengt het soms uitdagingen met zich mee. “Sommige mensen geloven niet meteen dat we ook technische dingen kunnen", vertelt Sanne. “Dan krijg je opmerkingen als: ‘Kun je dat wel?”
Samen sterk
De kracht van het team zit in onderlinge samenwerking. “We zijn heel verschillend, maar daardoor vullen we elkaar goed aan,” zegt Claudia. “Iedereen weet wat ze aan elkaar heeft. Als het druk is, springen we moeiteloos bij.” Een goede voorbereiding is daarbij essentieel. Sanne zorgt ervoor dat alles op tijd klaarstaat, zodat de dag soepel verloopt. “Als de voorbereiding niet goed is, merk je dat de hele dag,” vertelt ze lachend.
“Als je ambities hebt, word je daarin gesteund. En als iets niet past, wordt er meegedacht over een andere richting. Er is altijd een oplossing,”
Groei, toekomst en werkplezier
Wat de drie collega’s waarderen, is de cultuur binnen Wensink. “Als je ambities hebt, word je daarin gesteund. En als iets niet past, wordt er meegedacht over een andere richting. Er is altijd een oplossing,” zegt Manon. Ook de balans tussen werk en privé vinden ze prettig. “We werken doordeweeks en hebben de weekenden vrij. Dat is ideaal als je een gezin hebt of juist tijd wilt voor ontspanning.”
Daarnaast kijken ze positief naar de toekomst. Momenteel bereiden ze zich voor op de overstap naar digitale werkorders en de geplande verbouwing van de vestiging. “We zijn benieuwd hoe het straks zal gaan", zegt Claudia. “Maar op andere vestigingen werkt het goed, dus we hebben er vertrouwen in dat het hier ook soepel zal lopen.”
Privé en ontspanning
Buiten het werk hebben de drie uiteenlopende bezigheden. Claudia geniet van wandelen met haar honden en vakanties met haar gezin. Manon houdt van gezelligheid: lekker eten, borrelen en bourgondisch genieten. Sanne is fanatiek in de sportschool te vinden, waar ze meerdere groepslessen volgt.
Droomauto’s
Over hun droomauto’s verschillen de meningen, maar de passie voor auto’s is duidelijk aanwezig. Sanne kiest zonder twijfel voor een Volkswagen Golf 8 GTI, Manon droomt van een Audi Q8, en Claudia blijft nuchter: “Ik ben blij met mijn Ford Focus, dat is mijn droomauto.”
Samen vormen ze een hecht, energiek en klantgericht team dat elke dag weer klaarstaat voor de klanten van Wensink Ford Zwolle. Of, zoals collega’s ze gekscherend noemen: de Charlie’s Angels van Wensink.
Iedereen telt bij Wensink
Bij Wensink zijn alle medewerkers even belangrijk. Zo ook hun eigen persoonlijke verhalen. Verhalen die wij graag delen. Daarom laten wij verschillende medewerkers aan het woord om hun verhaal te vertellen.
Collega worden van Claudia, Manon en Sanne?
Zou jij ook graag bij Wensink willen werken? En wil je net als Claudia, Manon en Sanne werken bij Wensink, bekijk dan ons vacature aanbod voor Wensink.