De energietransitie van Wensink Trucks
Tijdens de IAA Transportation 2022 in Hannover ging veel aandacht uit naar Mercedes-Benz Trucks. Daar presenteerde het merk een volgend wapen in eMobility: de eActros LongHaul. De truck, geschikt voor het zwaar internationaal transport bewijst dat batterij-elektrische trucks een actieradius behalen waarmee transporteurs een écht alternatief voor conventionele aandrijving in handen hebben. De transitie wordt echter niet alleen in de truckfabriek in Wörth gemaakt. Ook dealers zien hun business veranderen.
Marco Boere, directeur van Wensink Trucks & Bus: “We moeten onszelf opnieuw uitvinden. Om de trucks van de toekomst te kunnen onderhouden, worden letterlijk andere vaardigheden en materialen gevraagd. Maar belangrijker nog, onze rol verandert. eMobility zet efficiënt voertuiggebruik en de optimalisatie van TCO in een compleet ander daglicht. Dat gaat verder dan iemand aannemen met verstand van accu’s.” Mercedes-Benz Trucks noemt het bieden van een ‘holistische transportoplossing’ de sleutel tot succes. Hierin worden voertuigtechnologie, advies, laadinfrastructuur en aanvullende services op maat als communicerende vaten gezien. Zowel de eActros LongHaul, als ook de eerder geïntroduceerde eActros, eEconic en de GenH2 (waterstof) die later dit decennium wordt verwacht, renderen optimaal volgens dit principe.
Pionieren
Wensink Trucks heeft het geluk dat zij jaren geleden de transitie al heeft ingezet. In het openbaar vervoer rijden in het noorden van Nederland al geruime tijd bussen elektrisch en op waterstof. Wensink Truck en Bus stak zijn nek uit door aan te bieden het onderhoud aan deze voertuigen te verzorgen. “Dat was best even spannend,” meent directeur after sales Henry Hollander. “Binnen Wensink hadden we al wel ervaring opgedaan met personenwagens en bestelwagens. Voor trucks en bussen was dat een ander verhaal. Er was niet even een training waar we onze collega’s naartoe konden sturen dus hebben we zelf het heft in handen genomen. We pakten de telefoon en vroegen alle leveranciers gewoon hoe de techniek precies werkte. Door de samenwerking te zoeken, hebben we onszelf in een korte tijd geschoold tot een merkonafhankelijke servicepartner voor eTrucks en eBussen.”
Truckdealer in transitie
Inmiddels kijkt ook Mercedes-Benz Trucks verder dan het voertuig en stelt de nodige randvoorwaarden en eisen aan haar dealers. Naast het beschikbaar hebben van demo-voertuigen, moet Wensink Trucks ook investeren in de laadinfrastructuur en de competenties van medewerkers. “Het is een klassiek kip-ei verhaal,” legt Boere uit. “Als je nu kijkt hoeveel eTrucks er bij onze klanten rijden, is dat aantal nog te verwaarlozen. Uiteindelijk bepalen de verladers hoe snel we kunnen opschalen. Maar we weten dat we steeds dichter bij een omslagpunt komen waarbij eMobility ineens heel groot wordt. Dan zijn wij er klaar voor.” Sinds dit jaar heeft Wensink Trucks naast Groningen nog vier vestigingen waar de werkplaats is ingericht op de komst van eTrucks. Om veilig te kunnen werken zijn de technici ‘high voltage’ geschoold. Ze beschikken over een uitrusting met veel digitale uitleesapparatuur en praktische gereedschappen zoals beschermende elektrisch geïsoleerde handschoenen. Wensink Trucks voldoet aan de NEN 9140 norm waarin specifieke eisen aan het veilig werken aan elektrische voertuigen door het wegnemen van elektrische gevaren worden gesteld. Hollander: “Gelukkig groeit het trainingsaanbod en is er ook veel animo onder onze medewerkers om daar aan deel te nemen. We hebben regelmatig met ze gesproken over waar we als organisatie naartoe gaan en hoe de transportsector voor een enorme verandering staat.”
Andere kijk op transport
Door het holistische transportconcept van Mercedes-Benz Trucks wordt de toegevoegde waarde van Wensink Trucks groter. Waar tot nu de kilometerkostprijs werd berekend op basis van brandstofverbruik, onderhoudskosten en restwaarde, schuilt het succes van eMobility in veel meer componenten. De eConsultant van Wensink Trucks gaat straks samen met de klant een gebruiksprofiel bepalen. De routes en de inzet vormen de basis voor de inrichting van de laadinfrastructuur en een realistische planning voor eTrucks. Boere: “Met onze kennis nemen we de transporteur graag bij de hand en helpen we de verandering naar eMobility zo soepel mogelijk te maken. Dat is best spannend en vraagt ook om lef. Maar onze ervaring is dat deze verandering ook heel veel kansen creëert. En van kansen krijg je altijd energie!” “Voorlopig blijven we gewoon die vertrouwde truckdealer waar monteurs met olie aan de handen aan een versnellingsbak sleutelen,” voegt Hollander toe. “Het één sluit het ander immers niet uit. Maar als de markt klaar is om eMobility volledig te omarmen, zijn wij dat ook. En dat is natuurlijk goed nieuws voor alle transporteurs die de transitie willen maken!”