zero-emissiezone-hero-mobiel

Zero-emissiezones vanaf 2025

Wat betekent dit voor uw bestelauto of vrachtwagen?

Zero-emissiezones vanaf 2025

Vanaf 1 januari 2025 voeren steeds meer Nederlandse steden een zero-emissiezone in. Dat heeft grote gevolgen voor ondernemers met een bestelbus of vrachtwagen. In deze zones mag u straks alleen nog rijden met een uitstootvrij voertuig, zoals een elektrische bedrijfswagen of vrachtwagen op waterstof. Wat betekent dit precies voor uw bedrijf? Welke voertuigen mogen de zones nog in? En hoe zit het met uitzonderingen of ontheffingen?

In dit artikel geven we heldere antwoorden op vragen als:

  • Wat is een zero-emissiezone?
  • Waarom worden zero-emissiezones ingevoerd?
  • Voor wie gelden zero-emissiezones?
  • Zijn er uitzonderingen of overgangsregelingen?
  • Overzicht invoering per stad

Wat is een zero-emissiezone?

Een zero-emissiezone (ook wel bekend als ZE-zone) is een gebied in een stad waar alleen uitstootvrije bedrijfsvoertuigen nog welkom zijn. Het gaat hierbij specifiek om vrachtwagens en bestelauto’s die goederen bezorgen of diensten verlenen in de stad. Denk aan bouwverkeer, pakketbezorging, koeltransport, catering of installatiebedrijven. Binnen deze zones mag u dus niet meer rijden met diesel- of benzinevoertuigen. Alleen voertuigen die 100% uitstootvrij zijn mogen hier vanaf 2025 nog de weg op. De invoering van deze zones is onderdeel van het Klimaatakkoord en moet bijdragen aan schonere lucht, minder CO₂-uitstoot en een leefbaardere stad.

Wanneer gaan zero-emissiezones in?

Vanaf 1 januari 2025 mogen gemeenten een zero-emissiezone invoeren. Op dat moment gaan de eerste zones ook daadwerkelijk van start. Niet elke gemeente doet direct mee, maar het aantal deelnemende steden groeit snel.

De invoering is een initiatief van de Rijksoverheid in samenwerking met meer dan 30 steden, waaronder: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Arnhem, Nijmegen, Maastricht en Zwolle.

Let op: het gaat hierbij om milieuzones die worden omgezet naar strengere zero-emissiezones. Gemeenten bepalen zelf de exacte grenzen, maar in de praktijk gaat het meestal om de binnenstad en omliggende wijken.

Benieuwd welke gemeentes zero-emissiezone hebben ingevoerd?

Waarom worden zero-emissiezones ingevoerd?

De zero-emissiezones zijn onderdeel van het Klimaatakkoord en dragen bij aan:

  • Schonere lucht in steden
  • Minder CO₂-uitstoot (doel: -49% in 2030)
  • Betere leefbaarheid en gezondheid
  • Toekomstbestendige stadslogistiek

De Nederlandse overheid heeft zich via het Klimaatakkoord verplicht om de CO₂-uitstoot in 2030 met minstens 49% te verminderen ten opzichte van 1990. Transport en logistiek spelen daarin een grote rol: bestelauto’s en vrachtauto’s zijn verantwoordelijk voor ongeveer 30% van de uitstoot in stedelijke gebieden. Zonder ingrijpen blijft die uitstoot stijgen door toenemende vraag naar bezorging en mobiliteit.

zero-emissiezone-media-1

Voor wie gelden zero-emissiezones?

De regels gelden alleen voor bestelauto’s en vrachtauto’s (lichte en zware bedrijfswagens). Personenauto’s mogen voorlopig nog gewoon de zones in, net als taxi’s en bussen al kan dat in de toekomst veranderen.

Bent u ondernemer en gebruikt u een bestelbus of vrachtwagen voor werkzaamheden in de stad? Dan moet u vanaf 2025 dus rekening houden met deze nieuwe regels.

VoertuigtypeToegang na 1 januari 2025
Elektrische bestelautoJa
Diesel bestelauto (oud)Nee
Diesel bestelauto (nieuw)Alleen met overgangsregeling
Elektrische vrachtwagenJa
Diesel vrachtwagenAlleen met ontheffing of overgangsregeling
PersonenautoJa (voorlopig)
Taxi / touringcarJa (voorlopig)

Zijn er uitzonderingen of overgangsregelingen?

Ja, de overheid begrijpt dat niet elke ondernemer direct overstapt op een uitstootvrij wagenpark. Daarom zijn er overgangsregelingen en ontheffingen beschikbaar, zodat u als ondernemer tijd krijgt om u aan te passen. De regels zijn afhankelijk van het soort voertuig en het bouwjaar. Voor bestelauto’s geldt een gefaseerde invoering: hoe jonger het voertuig, hoe langer u er nog mee de zero-emissiezone in mag.

Datum eerste toelatingOvergangsregeling geldig tot
Tot en met 31 dec 2016Geen toegang na 1 januari 2025
1 jan 2017 t/m 31 dec 2018Tot en met 31 december 2026
1 jan 2019 t/m 31 dec 2020Tot en met 31 december 2027
1 jan 2021 t/m 31 dec 2022Tot en met 31 december 2028
Vanaf 1 januari 2023Alleen bij ZE-uitvoering

Uitzonderingen voor vrachtwagens
Voor vrachtwagens is de overgang iets ruimer. Afhankelijk van de emissieklasse kan een vrachtwagen nog tot 1 januari 2030 toegang krijgen met een tijdelijke ontheffing. Daarna worden alleen nog volledig uitstootvrije vrachtwagens toegelaten. Dit biedt bedrijven met specialistisch materieel of lange vervangingscycli wat meer ademruimte, maar de richting is duidelijk: uitstootvrij is de norm.

Uitzonderlijke situaties voor ontheffingen
Daarnaast kunnen ondernemers in uitzonderlijke situaties een tijdelijke ontheffing aanvragen. Denk aan voertuigen voor hoogwerkers, hulpdiensten of transport dat lastig te elektrificeren is. Deze ontheffingen zijn maatwerk en worden toegekend door de gemeente waarin de ZE-zone ligt. De meeste tijdelijke regelingen vervallen uiterlijk eind 2028.

Overzicht invoering per stad

StadInvoeringStadInvoering
Almere1 januari 2028Gouda1 januari 2025
Alphen a/d Rijn1 juli 2026Groningen1 april 2025
Amersfoort1 januari 2025Haarlem1 juni 2025
Amsterdam1 januari 2025’s-Hertogenbosch1 maart 2025
Apeldoorn1 januari 2025Leiden1 januari 2025
Arnhem1 juni 2026Maastricht1 januari 2025
Assen1 januari 2025Nijmegen1 januari 2025
Breda1 januari 2029Rotterdam1 januari 2025
Delft1 januari 2025Schiphol1 januari 2025
Den Haag1 januari 2025Tilburg1 januari 2025
Deventer1 januari 2028Utrecht1 januari 2025
Dordrecht1 januari 2026Venlo1 januari 2027
Ede1 januari 2030Zaanstad1 januari 2030
Eindhoven1 januari 2025Zwolle1 januari 2025
Enschede1 juli 2025