mercedes-benz-waterstof-mobile

Waterstof Truck Rijden

Waar écht zorgeloos onderweg de toekomst is 

Waterstof rijden in een Mercedes-Benz Truck

Daimler Trucks legt zich toe op waterstof voor de elektrificering van zijn vrachtwagens voor veelzijdig en veeleisend langeafstandstransport. Met de Mercedes-Benz Trucks op waterstof streeft de fabriek naar een rijbereik van minimaal 1.000 kilometer zonder brandstofstops. De Actros op waterstof wordt op dit moment verwacht met een rijbereik van 500 kilometer. 

Daimler is al enige jaren bezig met minutieuze tests met het eerste nieuwe, verbeterde prototype van de Mercedes-Benz GenH2 Truck én de Mercedes-Benz Actros. Dit is een belangrijke mijlpaal op de weg naar serieproductie. 

Klantentests zullen in 2023 van start gaan. De eerste in serie gebouwde GenH2 Trucks zullen naar schatting vanaf 2027 worden geleverd aan klanten.

Vloeibare waterstof

Daimler Trucks gaat bij de productie uit van vloeibare waterstof, omdat in deze toestand de energiedrager een aanzienlijk hogere energiedichtheid heeft in verhouding dan gasvormige waterstof. 

Uitgangspunt van het nu onthulde prototype zijn twee tanks die gezamenlijk 80 kg waterstof kunnen opslaan en die veertig kilo per stuk wegen. Op die manier wil Daimler een andere doelstelling bereiken, namelijk een waterstoftruck die als combinatie 40 ton weegt en die 25 ton laadvermogen heeft. Tegelijkertijd kan er meer waterstof getankt worden, wat de actieradius aanzienlijk vergroot. 

Laden en infrastructuur

Daimler Truck AG, IVECO, OMV, Shell en Volvo Group hebben zich gecommitteerd om in hun nieuwe belangengroep H2Accelerate (H2A) samen te werken om de voorwaarden te scheppen voor grootschalige uitrol van waterstoftrucks in Europa.

Het realiseren van een grootschalige uitrol van trucks op waterstof zal naar verwachting nieuwe industrieën creëren: CO2-vrije waterstofproductiefaciliteiten, grootschalige waterstofdistributiesystemen, een netwerk van tankstations met hoge capaciteit voor vloeibare en gasvormige waterstof, alsmede de productie van waterstofaangedreven trucks.

Sectorbrede investeringen in dit decennium zullen de bij H2A aangesloten bedrijven aanzienlijk ondersteunen bij de introductie van waterstofaangedreven zware trucks, iets wat ook nodig is om de Europese doelstelling van emissievrij transport in 2050 te halen. 

Veel gestelde vragen

Wat houdt Mercedes-Benz trucks waterstof rijden in?

Daimler Trucks legt zich toe op waterstof voor de elektrificering van zijn vrachtwagens voor veelzijdig en veeleisend langeafstandstransport. Met de Mercedes-Benz Trucks op waterstof streeft de fabriek naar een rijbereik van minimaal 1.000 kilometer zonder brandstof tops. De Actros op waterstof wordt op dit moment verwacht met een rijbereik van 500 kilometer.

Waarom op waterstof rijden?

Een veelgenoemd voordeel van rijden op waterstof is dat de afstand die je op een tank kunt rijden vergelijkbaar is met een benzineauto, terwijl elektrische auto's met batterij een beperkte actieradius hebben. 

Wat voor waterstof?

Daimler Trucks gaat bij de productie uit van vloeibare waterstof, omdat in deze toestand de energiedrager een aanzienlijk hogere energiedichtheid heeft in verhouding dan gasvormige waterstof.