takata-airbag-terugroepactie-mercedes-benz-hero-mobiel

Terugroepactie Takata-airbag Mercedes-Benz

Voor de veiligheid van u en uw passagiers

Terugroepactie voor uw Mercedes airbag: voor de veiligheid van u en uw passagiers

In een veiligheidsonderzoek naar airbags van het Japanse concern Takata — airbagfabrikant die wereldwijd airbags levert aan diverse autofabrikanten — is aan het licht gekomen dat er in het verleden onzorgvuldig is omgegaan met de kwaliteitscontrole van airbags. Als gevolg van deze onzorgvuldige controle is in een veiligheidsonderzoek aan het licht gekomen dat Takata-airbags in bepaalde klimatologische omstandigheden in landen met een hoge luchtvochtigheid en hoge temperaturen versplinterde metaaldeeltjes mee kunnen komen wanneer de airbag wordt geactiveerd bij een ongeval. 

Momenteel zijn er geen geregistreerde incidenten van airbagstoringen in Europa. Om elk risico uit te sluiten en de veiligheid te garanderen van iedere bestuurder en passagier worden ook Europese voertuigen teruggeroepen. In Nederland gaat dit om circa 90.000 voertuigen waarvan de airbag vervangen moet worden binnen deze Mercedes-Benz terugroepactie.

Waarom is dit belangrijk voor u?

Om u bewust te maken van de urgentie van deze terugroepactie van uw Mercedes airbag lichten wij dit graag toe.

  • In het geval van een ongeluk kunnen metaaldeeltjes met een krachtige ontlading uit uw airbag komen welke mogelijk schade aan u als bestuurder, uw passagiers en uw voertuig kunnen aanrichtten.
  • Wereldwijd zijn er diverse autofabrikanten getroffen door deze terugroepactie — waaronder Mercedes-Benz — wat heeft geleidt tot veel negatieve incidenten.
  • De Takata-airbags welke kwaliteitsproblemen ondervinden zijn de airbags van bestuurderszijde (Takata PSDI-5 of SDI) en passagiersairbag (PSPI-2 of SPI).
  • Dit is een dringende terugroepactie voor uw veiligheid en die van uw passagiers. De vervanging van de Takata-airbag is volledig kosteloos en in de meeste gevallen afgerond binnen 1 uur*.

Is uw voertuig betrokken bij de Mercedes-Benz terugroepactie?

Afspraak maken voor de Takata-airbag terugroepactie 

Heeft u een brief ontvangen van Mercedes-Benz Nederland waaruit blijkt dat uw airbag vervangen moet worden? Maak snel een afspraak bij uw Wensink vestiging in de buurt. De airbag wordt kosteloos voor u vervangen voor een veilig exemplaar.

Geen brief ontvangen voor de Takata-airbag terugroepactie?
Om uw airbag te vervangen is het noodzakelijk dat u deze brief heeft ontvangen waarin u een uitnodiging heeft gekregen om langs uw plaatselijke Mercedes-Benz dealer te gaan. Heeft u deze brief (nog) niet ontvangen? Dan is het mogelijk dat u op korte termijn een uitnodiging krijgt of dat uw auto een ander type airbag heeft die niet getroffen is met dit probleem. Zonder brief met daarin de uitnodiging kunnen wij u helaas niet helpen.

Snel en eenvoudig online uw werkplaatsafspraak plannen?

Mogelijke gevaren van de Takata-airbags

De gevaren die mogelijk op kunnen treden lichten wij graag toe:

  1. In het geval van een ongeluk kunnen metaaldeeltjes met een krachtige ontlading uit uw airbag komen;
  2. Metaaldeeltjes kunnen door de ontlading met een aanzienlijke snelheid door uw auto schieten en naar u en uw passagiers komen;
  3. Deze ontlading kan krachtig genoeg zijn om schade aan uw voertuig aan te richten maar ook mogelijk leiden tot letsel of het overlijden van u en uw passagiers.
takata-airbag-terugroepactie-mercedes-benz-gevaren
slider-onderhoudsabonnement-occasions-2

Serviceabonnementen voor uw Mercedes-Benz

Service aan uw Mercedes-Benz is noodzakelijk. Door uw personenwagen of bedrijfswagen volgens de voorschriften van de fabrikant te laten onderhouden, zorgt u ervoor dat uw Mercedes-Benz langer meegaat én zijn waarde behoudt! Bij Wensink Mercedes-Benz begrijpen we dat u zich zo min mogelijk wilt bezighouden met al het regelwerk dat hierbij komt kijken. We nemen dit dan ook graag uit handen met onze serviceabonnementen!

Veelgestelde vragen Takata-airbag terugroepactie

Wij begrijpen dat u veel vragen heeft met betrekking tot de Mercedes-Benz terugroepactie van uw airbag. Daarom hebben wij voor u de meest voorkomende vragen gebundeld. Op al deze vragen geven wij op deze webpagina zo goed mogelijk antwoord. Indien er vragen zijn van deze terugroepactie van uw Mercedes airbag waarop u geen antwoord hebt kunnen vinden dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

Heeft mijn voertuig Takata-airbags?

Om te controleren of op uw Mercedes een terugroepactie actief is kunt u dit inzichtelijk krijgen door uw 17-cijferige voertuigidentificatienummer (VIN) in te vullen op de website van Mercedes-Benz.

Bij veel modellen gaat het bij de terugroepactie slechts om voertuigen die in een bepaalde productieperiode zijn vervaardigd. De model- en motoraanduiding alleen zijn daarom onvoldoende betrouwbaar om vast te stellen of een bepaald model onder de terugroepactie valt.

Kan ik blijven rijden met mijn Mercedes-Benz?

Ja. Er is geen direct risico voor u. Momenteel werken de airbags niet zoals ontworpen in bepaalde klimatologische omstandigheden in landen met een hoge luchtvochtigheid en hoge temperaturen. Er zijn geen geregistreerde incidenten van airbagstoringen in Europa, dus u kunt uw auto naar behoefte blijven gebruiken totdat de airbags worden vervangen.

Als u echter een brief ontvangt waarin u wordt gevraagd deze service te laten uitvoeren door een erkende Mercedes-Benz-dealer, doe dit dan zo snel mogelijk. Als u niet de enige bestuurder van dit voertuig bent, is het belangrijk om alle andere bestuurders op de hoogte te stellen van deze belangrijke informatie.

Er is contact met u opgenomen om uw bestuurdersairbag te laten vervangen? Wordt u later teruggebeld om de passagiersairbag te laten vervangen?

Nee. Als u alleen over de bestuurdersairbag bent benaderd, hoeft u niet terug te komen voor de passagiersairbag. Klanten met auto's die beide frontairbags moeten vervangen, zullen op een later tijdstip worden gecontacteerd om beide tegelijkertijd te laten doen. Bij sommige auto's hoeft alleen de passagiersairbag te worden vervangen.

Moet ik wachten op een brief voor de terugroepactie van mijn Mercedes airbag voordat ik mijn voertuig kan laten repareren?

Ja. We zijn bezig met het verkrijgen van de benodigde onderdelen om de terugroepactie te starten. Zodra deze beschikbaar zijn, ontvangt u een tweede brief waarin u wordt gevraagd een afspraak te maken met uw erkende Mercedes-Benz-dealer om de reparatie uit te voeren.

Wat moet u doen als u een brief krijgt waarin u wordt gevraagd deze terugroepactie uit te laten voeren?

U dient contact op te nemen met uw plaatselijke Wensink Mercedes-Benz dealer om te verzoeken dat de terugroepactie wordt uitgevoerd, onder vermelding van het VIN-nummer van uw auto en de terugroepreferentiecode, die beide in uw brief te vinden zijn. In de brief staat dat er een levertijd is van 2-3 weken voor het bestellen van de airbag (die specifiek is voor elke auto).
 

Worden er kosten in rekening gebracht als gevolg van deze terugroepactie?

Nee. De vervanging van de airbag wordt kosteloos uitgevoerd.
 

Hoe lang duurt deze vervanging?

De geschatte werkplaatstijd bedraagt ongeveer 30 minuten (bestuurderszijde) en ongeveer twee uur voor de passagiersairbag, afhankelijk van het model.

Waarom kan ik niet direct terecht voor een terugroepactie?

Vanwege het explosieve karakter van airbags kunnen deze niet in grote hoeveelheden opgeslagen worden. Met die reden moeten de airbags van tevoren besteld worden aan de hand van uw voertuigidentificatienummer (VIN) als u zich hiervoor aanmeld. De verwachtte (maximum) levertijd van de airbags bedraagt 15 dagen waardoor u niet direct terecht in onze werkplaats voor de vervanging van uw airbag.

Waarom kan ik mijn afspraak pas na enkele weken plannen in de werkplaatsplanner?

Wensink per voertuig een controle uit bij Mercedes-Benz Nederland of u recht heeft op een vervangende airbag. Indien dit het geval is wordt de airbag direct voor u besteld waarnaar het enige tijd in beslag neemt voordat Wensink uw airbag op voorraad heeft. Vanwege het explosieve karakter van airbags kunnen deze niet in grote hoeveelheden opgeslagen worden. Met die reden moeten de airbags van tevoren besteld worden aan de hand van uw voertuigidentificatienummer (VIN) als u zich hiervoor aanmeld.

De verwachtte (maximum) levertijd van de airbags bedraagt 15 dagen waardoor u niet direct terecht in onze werkplaats voor de vervanging van uw airbag.

Heb ik recht op (gratis) vervangend vervoer tijdens de vervanging van mijn airbag?

Nee. Tijdens de vervanging van de Takata-airbag heeft u geen recht op gratis vervangend vervoer. Gratis vervangend vervoer is geldig bij werkzaamheden langer dan 2 uur.

Is deze terugroepactie vergelijkbaar met soortgelijke terugroepacties die door andere fabrikanten worden uitgevoerd?

Ja. Deze terugroepcampagne omvat de Takata PSDI-5 of SDI (bestuurderszijde) en PSPI-2 of SPI (passagierszijde) welke ook diverse andere autofabrikanten treft en wordt uitgevoerd.

Waarom neemt het veel tijd in beslag voordat de terugroepactie is voltooid nadat deze is aangekondigd?

Aangezien deze terugroepactie van Takata meerdere autofabrikanten treft wereldwijd, is het benodigde aantal onderdelen buitengewoon groot. Wereldwijd gaat het om circa 100 miljoen airbags die vervangen moeten worden.

Zijn alle kleuren airbags leverbaar binnen deze terugroepactie?

Nee, niet alle kleuren die in het verleden zijn geleverd zijn nog leverbaar. Hierdoor is het mogelijk dat er afwijkingen kunnen voorkomen. Indien u een airbag heeft waarvan de kleur niet meer leverbaar is kan u hier bezwaar op aantekenen. Uiteraard gaan wij samen met u kijken naar een passende oplossing om aan uw wensen te voldoen.

Heeft u en vraag over de terugroepactie? Wij helpen u graag!

*Afhankelijk van het aantal Takata-airbags wat vervangen moet worden in uw voertuig en de drukte in de werkplaats.