mercedes-benz-e-actros-hero-mobiel

Aanschafsubsidie voor emissievrije vrachtwagens vanaf 9 mei 2022

Subsidie voor vrachtwagens per 9 mei 2022

Tweede Kamer kondigt de AanZET aan: Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks

[UPDATE: 10 mei 2022] Inmiddels vanwege de grote hoeveelheid aanvragen is de zogenoemde 'subsidiepot' binnen een termijn van 24 uur op. In de eerste dag zijn er 3 keer zoveel aanvragen gedaan dan dat er beschikbaar was qua budget. Hierdoor is het niet meer mogelijk om voor dit jaar aanspraak te maken op de AanZET-subsidie.

De AanZET-subsidie voor de aanschaf van nieuwe elektrische vrachtwagens is binnen 24 uur leeg. Bedrijven konden sinds 9 mei subsidie aanvragen en op die dag is er bijna drie keer zoveel subsidie aangevraagd als er aan budget beschikbaar was. De overheid gaat het geld nu verloten.

De aanschafsubsidie voor trucks zonder uitstoot is per 9 mei 2022 een feit. Met het oog op de klimaat- en milieudoelstellingen wil de overheid in 2030 het logistieke verkeer in de steden volledig uitstootvrij plaats laten vinden. Om dit te realiseren heeft de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat aangekondigd om per 9 mei 2022 de aanvraag van aanschafsubsidie op emissievrije vrachtwagens in te voeren.

Wat betekent de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) voor u?

Met de trend waarbij binnensteden langzaam overgaan tot zogenoemde zero-emissiezones en dat bestelwagens al in aanmerking kwamen voor een aanschafsubsidie (SEBA) gaat de overheid nu ook tot 2030 trucks voorzien van de aanschafsubsidie (AanZET) om de klimaat- en milieudoelstellingen te realiseren. Het jaar 2022 is er in totaal 13,5 miljoen euro beschikbaar gesteld om organisaties te stimuleren om over te gaan op uitstootvrije vrachtwagens.

Met de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) is er onderscheid gemaakt in hoogte van subsidie tussen een kleine, middelgrote en grote onderneming. Zo krijgen kleinere ondernemingen meer steun dan grote ondernemingen met als doel om het voor iedere organisatie zo aantrekkelijk mogelijk te maken. De steun voor een kleine onderneming kan tot wel 37% van de aanschafprijs zijn voor een N3 trekker-opleggercombinatie tot een maximum van €131.900,- terwijl de steun voor een grote onderneming 20% tot een maximum van €72.700,- is.

Concreet zijn de volgende subsidies mogelijk voor de emissievrije trucks bij een grote, middelgrote en kleine onderneming:

VoertuigtypeGrote
onderneming
 Middelgrote
onderneming
 Kleine
onderneming
 
 Steunpercentage Tot een maximum vanSteunpercentage Tot een maximum vanSteunpercentage Tot een maximum van
N212,5%€17.80019,0%€ 26.80025,0%€ 35.700
N3 bakwagen-
chassis
15,0%€ 43.60021,5%€ 63.70028,5%€ 84.000
N3 trekker-
opleggercombinatie 
20,0%€ 72.70028,5% € 102.30037,0%€ 131.900

Verschillende subsidies combineren voor maximale overheidssteun

Als onderneming heeft u ook de mogelijkheid om naast de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) andere subsidies aan te vragen om zo tot de maximale overheidssteun te komen van 40% voor grote ondernemingen; 50% voor middelgrote ondernemingen en 60% voor kleine ondernemingen. Zo kan u bij de aanschaf van emissieloze vrachtwagen ook aansprak maken op de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL).

mercedes-benz-e-actros-slider-1

Interesse in een emissievrije vrachtwagen mét aanschafsubsidie?

Op dit moment biedt Wensink de Mercedes-Benz eActros welke gezien kan worden als de 100% elektrische versie van de reguliere Mercedes-Benz Actros. De eActros biedt u de mogelijkheid om tot 400 km (WLTP)1  te rijden op één volledige acculading, deze range is uiteraard afhankelijk van de mogelijke lading die u onderweg meeneemt.

Tijdens de reguliere pauzes heeft de accu voldoende tijd om op te laden. Door middel van een DC-lader heeft de eActros iets meer dan een uur nodig om de batterij van 20 tot 80% op te laden om uw weg zorgeloos te vervolgen.

Profiteren van de aanschafsubsidie bij Wensink?