ford-focus-hero-mobiel

Maak kennis met de nieuwe Ford Focus

Stijlvol als nooit tevoren

Ford presenteert de nieuwe Focus

De designfilosofie van Ford – waarbij de mens centraal staat – krijgt bij de Focus een nieuwe invulling. Het exterieurdesign oogt zelfverzekerd en de uitvoeringen Titanium, ST-Line en Active hebben meer dan ooit een eigen karakter. Elke versie heeft unieke stijlelementen voor nog meer onderscheid. Ford levert ook een optioneel X-pakket voor een extra rijke uitrusting alsook een uitgebreid Vignale-pakket voor nog meer luxe en exclusieve designkenmerken.

Highlights

  • EcoBoost Hybrid-aandrijving met 48-volt mild hybride technologie zorgt samen met nieuwe zeventraps Powershift-automaat voor meer verfijning, efficiëntie en rijplezier.
  • Nieuwe generatie technologieën: SYNC 4-connectiviteit, 13,2 inch touchscreen, Dynamic Matrix LED-koplampen met op camera gebaseerde dynamische bochtverlichting en Blind Spot Assist.
  • Ford Focus Wagon is de bagageruimte gegroeid tot 1.653 liter voor nog meer praktisch gebruiksgemak.
  • Ford onthult ook direct de Focus ST met een vermogen van 206 kW (280 pk) en 420 Nm aan koppel.

De nieuwe Ford Focus wordt leverbaar in het eerste kwartaal van 2022.

Uitgerust met de nieuwste technologieën

De nieuwe Ford Focus krijgt naast de aanpassingen in het exterieur ook de nodige subtiele wijzigingen in het interieur. 

De nieuwe Focus is uitgerust met de nieuwste comfort- en rijtechnologieën van Ford, voor een comfortabele en verbonden rijervaring. Een van de noviteiten is de installatie van het nieuwe SYNC 4 infotainmentsysteem, dat gebruikmaakt van een geavanceerd machine-learning algoritme dat leert van het gedrag van de bestuurder. Op basis daarvan doet het systeem in de loop van de tijd nog nauwkeuriger suggesties en geeft het steeds nauwkeuriger zoekresultaten.

De bediening van het SYNC 4-systeem verloopt via een nieuw 13,2 inch centraal touchscreen met eenvoudige interface. De bestuurder is nooit meer dan een of twee aanrakingen verwijderd van een bepaalde app, informatie of functie. Het nieuwe touchscreen omvat ook de bediening van bijvoorbeeld de verwarming en ventilatie, zaken die voorheen nog met fysieke knoppen werden bediend. Het resultaat is een heldere en opgeruimde middenconsole.

Focus Wagon is praktischer dan ooit

De Focus Wagon heeft nu voortaan ook een  ‘natte zone’ met speciaal gecoat oppervlak, in de ruimte onder de laadvloer. Deze ruimte is geschikt voor het vervoeren van bijvoorbeeld natte kleding of paraplu’s. De waterbestendige voering van deze ruimte is uitneembaar zodat deze beter droogt of schoongemaakt kan worden. Met de bagageruimtevloer neergeklapt is deze ‘natte zone’ afgesloten van de rest van de bagageruimte en met de verticale scheidingswand is de bagageruimte opgedeeld in een droog en nat deel.

focus-wagon-laadruimte

Diverse aandrijflijnen technologieën 

De nieuwe 1.0-liter EcoBoost Hybrid 48-volt mild hybride driecilinder – verkrijgbaar met 92 kW (125 pk) en 114 kW (155 pk) – is ook leverbaar met een handgeschakelde zesbak. De mild hybride-aandrijflijn heeft geen reguliere dynamo, maar een Belt-driven Integrated Starter/Generator (BISG). Daarmee wordt remenergie, die normaal gesproken verloren gaat, omgezet in elektriciteit en opgeslagen in een speciale lithium-ion-batterij. De BISG doet ook dienst als motor en ondersteunt de verbrandingsmotor bij het wegrijden. Dat zorgt voor een betere respons en ook hoeft de verbrandingsmotor minder hard te werken voor gelijke prestaties. Dat resulteert weer in een lager brandstofverbruik.

De nieuwe Ford Focus is ook leverbaar met een 1.0-liter EcoBoost benzinemotor met 73 kW (100 pk) en 92 kW (125 pk) en een handgeschakelde zesbak. Naast de benzinemotoren zijn er ook krachtige dieselmotoren. U heeft keuze uit een  1.5-liter EcoBlue dieselmotor met een vermogen van 88 kW (120 pk), leverbaar met automaat of handgeschakelde zesbak. of een 2.0-liter EcoBlue dieselmotor met 110 kW (150 pk) met automaat. 

De nieuwe Ford Focus heeft standaard diverse rijmodi: Normal, Sport en Eco. Elke modus past de reactie op het gaspedaal, de mate van stuurbekrachtiging en het karakter van de automatische transmissie aan op het gewenste rijscenario. Active-modellen beschikken daarnaast nog over een extra Slippery-modus voor extra zekerheid op gladde ondergrond en over een Trail-modus die helpt bij rijden op zachte ondergrond.